23
مه

صفر تا صد ساختمان با بهترین ظاهر و کیفیت

یکی از بخش های اصلی هر بنا و سازه‌ای، طراحی نمای ساختمان است. نمای ساختمان در برداشت افراد از سطح کیفی و ساخت هر پروژه ساختمانی تاثیر چشمگیری دارد، نمای ساختمان برایندی از صفر تا صد ساختمان است. در صنعت و حوزه ی ساختمان سازی به سطوح بیرونی ساختمان ها نما می گویند که اجرا و طراحی نمای ساختمان می تواند به عنوان یک عنصر تاثیر گذار در ذهن مخاطب باشد و باعث بیشتر دیده شدن ساختمان ها می شود، یعنی طراحی نمای علاوه بر زیبایی ساختمان ، می تواند بر زیبایی شهر تاثیر گذار باشد. وقتی به یک محله مسکونی وارد می‌شویم و ساختمان ها را می بینیم، اولین و اصلی ترین مسئله ای که باعث جلب توجه و نگاه کردن می شود، طراحی نمای آن ساختمان هاست، در این مقاله ما قصد داریم صفر تا صد طراحی نمای ساختمان را پوشش دهیم.

منظور از طراحی نمای ساختمان چیست؟ طراحی نمای ساختمان مدرن

نمای خارجی ساختمان بیان کننده هویت آن بوده و یکی از مهم ترین گام های صفر تا صد ساختمان است و باید با ساختار نمای ساختمان های کنار متناسب باشد. یک معمار در طراحی ساختمان خود باید به گونه ای عمل کند که عملکرد و کاربری بنا از نمای آن مشخص باشد. برای نمونه نمای یک ساختمان مسکونی باید در خور عملکرد .و کاربرد ساختمان باشد.

در زبان انگلیسی به طراحی نمای ساختمان Façade Design  گفته می شود

فراموش نکنید که نمای یک ساختمان ابتدا نشان دهنده سلیقه شخصی کارفرما می باشد. این موضوع در سطح وسیع شهری و نمای عمومی بدون توجه به قواعد زیبایی شناسی و ساختار شهری ممکن است یک نقطه ضعف به شمار آید و ممکن است سبب ناهمگونی ساختار شهری شود. از این رو لحاظ کردن سلایق شخصی بدون توجه به نمای منطقه علاوه بر اینکه در زیبایی ساختمان ها نقشی ندارد، به هم ریختگی و نابسامانی را نشان می دهد.

عوامل موثر در طراحی مناسب نمای ساختمان چیستند؟

  • جذاب نشان دادن نمای بیرونی ساختمان ها
  • عدم انتقال آلودگی صوتی
  • پیشگیری از هدر رفت انرژی در کلیه فصل ها
  • محافظت از بنا در مقابل بلای طبیعی مانند زلزله و باد و سیل

مهندس معمار یا آرشیتکت چه کسی است؟

مهندس معمار یا آرشیتکت، شخصی است که با انواع  طراحی فضا های مختلف مانند طراحی نمای ساختمان، ادارات و صفر تا صد ساختمان آشناست و می تواند آن ها را به خوبی طراحی کند.

وظایف یک آرشیتکت چیست؟

یک مهندس معمار علاوه باید بتواند فضا ها مختلف را طراحی کند بایستی بتواند شرایط اقلیمی و فرهنگی آن منطقه را برسی و نقاط قوت و ضعف آن را برسی کند، یک مهندس معمار در طراحی یک پلان (صفر تا صد ساختمان) ساختمان باید بتواند در شیت ها مخلتف سیستم های گرمایشی و سرمایشی و آلارم های آتشنشانی را در صورت نیاز طراحی کند و برای آن برآورد قیمت، برنامه ریزی کند.

نکات طراحی نمای ساختمان

طراحی ساختمان: در ایران هر ساختمان مسکونی نهایتا ۴۰ سال عمر مفید دارد. طراحی ساختمان باید به صورتی باشد که حداقل تا ۴۰ سال زیبا و مورد تایید ساکنین و افراد آن منطقه باشد و زیبایی و جذابیت ساختمان کاهش پیدا نکند و دل زده نشود.

سازگاری با نما و جلوه شهری هر شهر و منطقه ای دارای هویت و شخصیت انحصاری خود می باشد. یک معماری نما که با شهر و منطقه هماهنگ نباشد به پیشینه، زیبایی و ساختار منطقه آسیب وارد می کند. در طراحی نمای یک ساختمان باید خطوط و مصالحی از نماهای آن منطقه به چشم آید. از این رو در حین طراحی نمای ساختمان باید به معماری شهر و منطقه توجه خاصی داشت.

نرخ طراحی نمای ساختمان : برای طراحی نمای سازه اول باید بودجه خود را مشخص کنید تا یک طرح زیبا حساب شده با میزان بودجه داشته باشید. نرخ طراحی نما ساختمان به مصالح و تعداد طبقات بستگی دارد. با بررسی دقیق و کارشناسی می توان از افزایش هزینه طراحی نما ساختمان پیشگیری کرد.

پارامترهایی که یک پیمانکار نما باید برای اجرای  صفر تا صد نمای ساختمان به آن توجه کند:

پیمانکار نما می داند اجرای نماها باید بر اساس مجموعه قوانین و استاندارهای و قواعد خاص انجام شود چرا که این نما و طراحی باید با توجه به اقلیم منطقه ای، هویت تاریخی و قوانین و مقررات شهرداری انجام و پیاده سازی شود. نمای کلاسیک ، نمای مدرن، نمای مینیمال، نمای بومی انواع طراحی نما می باشد.

  • توجه به بهینه سازی مصرف انرژی
  • بهره گیری از بهترین و معتبرترین الگوهای یک جامعه
  • رعایت اصول معماری و استاندارهای مرتبط با هر منطقه
  • توجه به هزینه اجرای نمای ساختمان ها و طراحی نماها
  • تطبیق طراحی نمای ساختمان با بافت شهری و منطقه ی مورد نظر
  • اجرا و طراحی نمای ساختمان با استفاده از تکنیک ها و متدهای روز دنیا

قوانین کلی صفر تا صد طراحی نما ساختمان

در طراحی نمای کلیه ساختمان ها ازجمله مسکونی، اداری و تجاری باید قوانین و نکاتی مورد توجه قرار گیرد که در ادامه به شرح ان ها می پردازیم:

  • نورپردازی

اگر به نورپردازی ساختمان توجه خاصی داشت سبب می شود نمای ساختمان در شب مانند روز موثر و چشم نواز باشد. بنابراین نورپردازی نما به اندازه طراحی خود نما مهم می باشد. البته نورپردازی باید در حدی باشد که در نگاه اول خود نما دیده شود و بعد نورپردازی توجه را به خود جلب نماید پس چندان نباید خیره کننده باشد.

  • پویایی نما

با تغییر سایز بازشوها و ترکیب مصالح گوناگون و استفاده از عناصر افقی و عمودی می توان نمای پویایی رقم زد. نمای ساختمان پویا و روان در نگاه بیننده جذاب تر و از نظر چشمی ارزشمندتر می باشد.

  • وضوح نما

سادگی و وضوح نما برای بنا های چند طبقه و بلند مرتبه از قوانین طراحی نما محسوب می شود و باید در طراحی از ایجاد تنوع و شلوغی بیش از حد پیشگیری شود. به منظور وضوح بیشتر نمای ساختمان باید از مصالح تک رنگ با ساختار مشابه استفاده کرد. به کار گرفتن عناصر برجسته افقی و عمودی سبب کاهش این یکنواختی خواهد شد.

  • طراحی نما متناسب با شرایط جوی

در نظر گرفتن وضعیت جوی منطقه از اساسی ترین اصولی است که در صفر تا صد ساختمان و طراحی معماری ساختمان به آن دقت کرد. نما در قالب بدنه ساختمان باید از ساختمان محافظت کند و رفاه ساکنین را فراهم کند. بنابراین باید در شرایط آب و هوایی مختلف، محافظ بنا باشد.

  • تناسب نما با بنا

به منظور ایستایی یک نمای استاندارد باید اتصال آن به ساختمان اصولی انجام شود. به عبارتی بدنه نما با بررسی اینکه چه مصالحی در صفر تا صد ساختمان به کار گرفته شده است، باید اتصالات مقاومی با سازه اصلی داشته باشد. از این رو باید کلیه جزئیات طراحی نما با نقشه بنا سازگار باشد.

نکته ی مهمی که باید در اجرای نماهای ساختمان رعایت شود

یک پیمانکار نما بهتر است برای اجرای نمای ساختمان ها، متریالی با وزن مناسب و جنس مرغوب به کار برده شود. استفاده از موادی با وزن سنگین سبب ضعیف شدن ساختمان ، بالا بردن هزینه های ساخت و در نتیجه عدم مقاومت و مقاوت پایین آن در برابر بلایای طبیعی همچون زلزله می شود. یکی از مهمترین گزینه ها در اجرای نمای ساختمان ضد حریق بودن آن و مقاومت در برابر شعله و حرارت می باشد که در حال حاضر اجرای نمای کامپوزیت و نمای ترموود با به کار گیری از بهترین متریال در ساخت آن ها ، دارای این خواص می باشند و باعث مقاومت ساختمان در برابر این بلایا و حوادث می باشد.