03
ژوئن

بهترین ساختمان ها از نظر سازه

هیچ چیز مانند معماری برای درک بهتر مکانی که در آن هستیم به ما کمک نمی کند. معماری معمولا بر اساس دوره های زمانی و نامگذاری های مخصوص به آن مانند بروتالیسم، مدرن و پست مدرن سنجیده می شود و این سنجش پدیده ای تصادفی نیست از این نظر که این نظم نگاهی اجمالی به آینده ای را فراهم می کند که در قالب درکی از گذشته به تصویر کشیده شده است. اضافه بر این ها، این موضوع به ما کمک می کند که علاوه بر درک یک لحظه یا یک بنا، آن را با زمان مرتبط کنیم.

‏طراحان و معماران هر ساله در حوزه‌های مختلف اقدام به ساخت بهترین ساختمان‌ها با هدف‌های مشخص‌ می‌کنند. بسیاری از این بهترین ساختمان ها در نوع خود پیشگام هستند و بسیاری هم به عنوان شاهکاری در حوزه ساختمان سازی در نظر گرفته‌ می‌شوند. در این مطلب قصد داریم که به معرفی‌‌‌ بهترین ساختمان های جهان در حوزه‌های مختلف معماری را بررسی کنیم:

‌‌‌بهترین ساختمان در معماری ورزشی:

استریتمکا (Streetmekka)

معمار: گروه برنامه ریزی، توسعه شهری بصری، طراحی و معماری مدرن کپنهاگن (EFFEKT)

مجری: ماریا فرانسیسگا گونزالز

مساحت: 3170 متر مربع

مکان: ویبورگ در دانمارک

استریتمکا یک مقصد فرهنگی مدرن و نمونه‌‌ای مهم از معماری پایدار است. این ساختمان که از بهترین ساختمان های احداث شده در سال 2019 به لحاظ معماری است طیف وسیعی از خدمات و تجهیزات را در اختیار ورزش‌های انفرادی مانند پارکور، اسکیت و بسکتبال قرار‌ می‌دهد. ساختمان اصلی این مجموعه زمانی کارخانه‌‌ای قدیمی بود که امروزه نمونه‌های زیادی از آن‌ها را در هر کشور و شهری‌ می‌توان یافت.

سازه اصلی این کارخانه از پنل‌های بتنی پیش ساخته و فولاد موج دار ساخته شده است و به لحاظ تاریخی، فرهنگی و معماری ارزش چندانی ندارد. به همین سبب هم گزینه‌‌ای ایده‌آل برای تغییر کاربری به شمار‌ می‌رفت. به جای دنبال کردن روش‌های سنتی و تخریب کامل آن، گروه معماری افکت تصمیم به استفاده مجدد از این سازه قدیمی گرفتند.

استادیوم ملی پکن – Beijing National Stadium

“آشیانه ی پرنده” خانه ی بازیهای المپیک 2008 و یکی از بهترین ساختمان ها در آن دوران بود و ساختار مشبک فولادی آن در رقابتی بین المللی شکل گرفت. هدف از این رقابت ایجاد بنای یادبودی برای چین بود تا بتواند خود را دوباره به جهانیان معرفی کند. سرامیک های چینی، الهام بخش طرح برنده ی Herzog & Meuron بود و طرح اولیه شامل یک سقف جمع شونده نیز می شد. هرچند این سقف بعدها از طرح حذف گشت، ساختار مشبک فولادی که سابق بر آن سازه های حامی را پنهان می نمود به عنوان ویژگی شاخص ورزشگاه باقی ماند. در طول بازیهای سال 2008 این ساختمان ستایش زیادی را متوجه خود نمود ولی از آن پس از نظر یکپارچه شدن با استفاده ی روزانه با مشکلاتی مواجه بوده است. با تمام این احوال، آشیانه ی پرنده بدون شک استانداردهای زیبایی شناسانه ی ساخت استادیوم های ورزشی را متحول کرده است.

‏ بهترین ساختمان در معماری آموزشی

  • کتابخانه مایا سمیه
  • معمار: سامیپ پادورا و همکاران
  • مساحت: 534 فوت مربع
  • مکان: کوپارگائون در هند

مکانی که برای ساخت این پروزه انتخاب شد در واقع مسیر باریکی میان مدرسه و بهترین ساختمان‌های اطراف آن بود. طراحی این کتابخانه به گونه‌‌ای است که کاملا در مسیر رفت و آمد روزمره دانش آموزان قرار گرفته است به طوری که پشت بام آن نقش نوعی پیاده رو را ایفا‌ می‌کند که از چندین جهت‌ می‌توان به آن دسترسی داشت.

در ساخت این ساختمان نیز سعی شده است که از مصالح ساده و ارزان متناسب با فرهنگ هند استفاده شود. سقف و محل رفت آمد دانش آموزان به طو کامل از آجر ساخته شده است. معماری داخلی این کتابخانه نیز بسیار متنوع است و فضاهای مختلفی برای نشستن و مطالعه در نظر گرفته شده است.

شهر علم و هنر – The City Of Arts And Sciences

شهر علم و هنر والنسیا بیشتر از آنکه یک ساختمان تک باشد، یک مجموعه محسوب می شود. این مکان یکی از شگفتی های طراحی و یکی از بهترین ساختمان هاست که الهام بخش همان خلاقیت و تصوری است که از علم و هنر بر می خیزد. سانتیاگو کالاترا طراحی این مجموعه را در شهر زادگاه خود عهده دار بود. شهر علم و هنر والنسیا مشتمل بر 7 ساختمان است (قبلا قرار بود 3 آسمان خراش نیز در این مکان ساخته شوند اما از آنها صرف نظر شد) که در بستر سابق رودخانه ی توریا Turia واقع شده اند. هر ساختمان به طور گسترده ای از بتن سفید زیبا و بخش های وسیعی از شیشه و فولاد ضد زنگ ساخته شده که جای آنها در رمان های ژول ورن خالی است. اینجا به عنوان مکانی الهام بخش برای عاشقان علم و هنر به شمار رفته و با نگاه به تصاویر آن متوجه می شوید که شاهکار کالاتروا حقیقتا بی نظیر است.

آکادمی علوم کالیفرنیا – California Academy of Science

درست مانند شهر علم و هنر والنسیا، آکادمی علوم کالیفرنیا نیز یکی از بهترین ساختمان های است که الهام بخش فکرهای بزرگی برای اکتشاف و ماجراجویی به شمار می رود. ظاهر این ساختمان از روی زمین ساده است اما از منظری بالاتر، جزئیات آن مانند بام موجدار سبز و دیوارهای شیشه ای شروع به اظهار وجود می کنند. در داخل این مجموعه هیچ نشانی از طرح های ساده و خسته کننده ی معاصر وجود ندارد و بازدیدکنندگان با جنگل های بزرگ استوایی محصور در کره های شیشه ای و دیوارهای عظیم آکواریوم مواجه می شوند. هرچند معماری این بنا بی نظیر است اما بازیافت آب باران، 60000 سلول فتوولتاییک و بام سبز 2.5 هکتاری آن باعث شده که مدرک پلاتینی LEED (راهبر در زمینه ی انرژی و طرح های زیست محیطی) را از آن خود کند.

بهترین ساختمان در معماری تجاری

  • مجتمع تجاری تقاطع کینگ
  • معمار: استودیوی هیترویک
  • مساحت: 9290 فوت مربع
  • مکان: لندن در انگلستان

استودیوی معماری هیترویک با بازسازی و بازطراحی ساختمان و محوطه‌‌ای در تقاطع کینگ متعلق به دهه 1850 توانسته است که در کنار حفظ ارزش‌های فرهنگی و تاریخی، مرکز خرید مدرنی را با ظرفیت 60 واحد تجاری در لندن طراحی و اجرا کند. این مجتمع تجاری با معماری خاص خود یکی از بهترین ساختمان های جهان در سال 2019 به شمار می رود.

چالش پیش رو در بازسازی این تقاطع نحوه استفاده از این دو ساختمان دراز و مجزا از هم بود تا بتوان در نهایت سازه‌‌ای را اجرا کرد که مردم در آن دور هم جمع شوند و در میان مغازه‌های آن به گشت و گذار بپردازند. از آنجایی که هدف عدم آسیب رسانی به ساختار اصلی ساختمان قدیمی بود، از این رو اتصال آن‌ها تنها از طریق ساختن سازه‌‌ای جدید امکان پذیر بود و از این رو تصمیم بر احداث سازه‌‌ای کمانی شکل در بالای ساختمان‌های قدیمی گرفته شد که در نقطه‌‌ای به هم متصل شده‌‌‌اند.

BMW Welt

وقتی کمپانی BMW تصمیم به ساخت مکانی گرفت تا مشتریان بتوانند خود را در تاریخ این برند باواریایی غرق کرده و ماشین های جدید خود را انتخاب کنند، آنها بر گزینه ای تمرکز نمودند که بتواند فن آوری پیشرفته ی طرح خودروهای این برند را به نمایش بگذارد. این ساختمان که در مونیخ آلمان واقع شده به طور قطع دارای چنین ویژگی می باشد. ساختار فولاد ضد زنگ و شیشه ای این ساختمان با آرایه ی خورشیدی 800 kW روی بام، همان شگفتی و ترسی را در دل بینندگان بر می انگیزد که این کمپانی تمایل دارد با طرح ماشین های چهارچرخ خود ایجاد کند.