22
آگوست

انبوه سازی ساختمان با متد های داخلی و شیک

با توجه به افزایش روز افزون و دائم جمعیت در شهرهای بزرگ و افزایش تمایل به زندگی در شهرها، نیاز به داشتن مسکن به امری ضروری تبدیل شده است. این یک حقیقت است که جمعیت جهان روز به روز در حال زیاد شدن است و با همین تناسب روند شهرنشینی نیز رو به افزایش است و مردم به طور قابل توجهی تمایل دارند در شهرها زندگی کنند. در حقیقت نیاز به تعداد مسکن و میزان تقاضا، جنبه ی انبوه سازی مورد توجه قرار گرفت. در انبوه سازی صنعتی در ابتدا تجهیزات و قطعات ساختمانی در کارخانه های پیش ساز ساخته می شود و بعد از حمل به محل پروژه در انجا در کنار هم قرار می گیرند.اینها می توانند قطعات یک خانه ی ویلایی بزرگ، برج و یا ساختمان چند طبقه ی معمولی باشند.

تعریف انبوه سازی چیست؟

طبق تعریف غلطی که از انبوه سازی مطرح شده است به فردی که حدود بیست واحد مسکونی می سازد انبوه ساز گفته می شود و یا به مجموعه ای که حدود ده واحد مسکونی را دارد مجموعه انبوه سازی می گویند. این تعریف از انبوه ساز و انبوه سازی تعریفی غلط و کاملا اشتباه است که باید متولیان انبوه سازی به تعریف ساده تر و دقیق تر از انبوه سازی بپردازند. انبوه سازی پروژه  ای است که از نظر تعداد و حجم در اندازه ای باشد که به همراه خود تکنولوژی جدید ایجاد کند. مسکن به عنوان سر پناه انسان ها همواره جزء نیازهای اولیه جامعه بشری است که پس از غذا و پوشاک، سومین نیاز اصلی افراد است و در جامعه امروز  به عنوان یک جنس سرمایه ای نقش بزرگی در ایجاد امنیت اقتصادی برای شهروندان دارد.

از  سوی دیگر، ساخت مسکن با حجم بالای گردش مالی و با ایجاد اشتغال پایدار و ثبات امنیت اجتماعی و اقتصادی همواره جزء اولویتهای تصمیم گیری مسئولان و دلتمردان بوده است. به همین دلایل است که سیاست انبوه سازی یک سیاست اصلی در ساخت و ساز است.

سازندگان حقیقی و حقوقی

سازندگان انبوه مسکن و افرادی که در ساخت و ساز فعالیت دارند چه به صورت حقیقی و چه به صورت حقوقی برای فعالیت شان در زمینه های طراحی و یا اجرا باید الزما از اشخاص حقیقی تعریف شده که دارای صلاحیت تعریف شده در قانون هستند برای اجرا استفاده کنند و اگر در مواردی خودشان بخواهند به صورت مستقل فعالیت کنند باید صلاحیت ها لازم و تعریف شده را بر اساس ضوابط و قوانین در نظام مهندسی داشته باشند در غیر این صورت این امر انکان پذیر نمی باشد. در برخی از موارد که

اگر دارندگان پروانه ارزیابی صلاحیت  در یک دوره یا در یک مقطع زمانی بیش از میزان ظرفیتی که بر اساس قانون و مقررات مربوطه تعیین شده، خدمات طراحی یا اجرا و ساخت ساز را ارائه دهند قادرخواهند بود با تکیه بر ضمانت نامه و یا بیمه نامه ای که استفاده می کنند مسئولیت و کیفیت خدمات مهندسی به میزانی که توسط نهادهای ضمانت کننده یا شرکت های بیمه گر تقبل و تضمین شده است، استناد نمایند.

شرایطی که یک شرکت برای دریافت پروانه اشتغال به کار انبوه سازی دارد عبارتند از :

۱- تحصیلات مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره و شرکای شرکت.

۲- سوابق حرفه ای شخص حقوقی و اعضای هیأت مدیره.

۳- توان مالی ، توانمندی مدیریت در تأمین و جذب سرمایه.

۴- مطلوبیت کارهای مدیریت شده، وعملکرد موفق در کارهای قبلی.

۵- ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ، ارائه آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی کشور و داشتن اساسنامه که انجام یکی یا برخی یا تمامی خدمات مربوط به انبوه ساز در آن آمده باشد.

علاوه بر اینکه یک شرکت یا شخصیت حقوقی می تواند به عنوان انبوه ساز در زمینه مسکن فعالیت کند، شخصیت های حقیقی نیز امکان فعالیت در این زمینه را دارند.

شرایطی که لازم است یک فرد برای دریافت پروانه کار در زمینه انبوه سازی مسکن داشته باشد عبارت است از : سابقه حرفه ای ،توان مالی، مدیرت منابع مالی ، مطلوبیت کارهای مدیریت شده و عملکرد موفق. سازنده حقیقی باید دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی ،کاردانی و یا تجربی در یکی از رشته های ذکر شده در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باشد.

انبوه سازی با سیستم صنعــتی بتن آرمه یکپارچه درجا

ویژگی های سازه ای و معماری

* مجموعه سازه شامل فونداسیون، دیوارها و سقف ها به عنوان یک سیستم یکپارچه عمل می کند. از آنجایی که تمامی اجزاء سازه باربر هستند، ضخامت دیوارها و سقف حداقل بوده و وزن کل بنا به میزان قابل ملاحظه ای کمتر از سازه های سنتی است.

علی رغم تصورهای اولیه، انعطاف پذیری این سیستم قابل ملاحظه است؛ به طوری که برای آزادی در طراحی معماری داخلی و نیز منعطف بودن برای تغییرات پس از ساخت می‌توان تا 50 درصد دیوارهای داخلی را جزو سازه بتنی به حساب نیاورد و از مصالح مختلف دیگر در پارتیشن ها استفاده کرد.

از آنجایی که طراحی نقشه کلی ساختمان هماهنگی بسیار زیادی با ضرورت‌های معماری دارد، نیازی به استفاده از سیستم‌های متعارف باربری یا مدولار نیست.

سیستم قالب بندی آزادی عمل و امکانات لازم را برای ارائه طرح های معماری و همچنین استفاده از رنگ ها و مصالح گوناگون در نماسازی ایجاد می کند.

در صورت ضرورت تمام دیوارهای خارجی می توانند از داخل با پانل گچی یا عایق پلی‌استایرن یا مصالح مشابه آن و یا از خارج با سایر مصالح مناسب برای دست یافتن به حداکثر عایق بندی حرارتی مجهز شوند.

سیستم هیچ محدودیتی در مورد نوع نازک کاری ایجاد نمی کند.

در این سیستم نیاز به نما سازی وجود ندارد و در صورت تمایل امکان تعبیه طرح‌نما روی وجوه خارجی قالب ها وجود دارد.

برتری‌های کلی سیستم صنعتی بتن‌آرمه یکپارچه درجا

مصالح ساختمانی به جای حمل شدن به کارخانه و تبدیل به قطعات پیش ساخته مستقیماً به محل پروژه منتقل می شوند.

از آنجا که فقط قالب ها در کارخانه ساخته می‌شوند، نیازی به حمل قطعات پیش ساخته نیست. لازم به ذکر است که یک دست قالب تا 200 بار در کارگاه استفاده می شود ولی فقط یک بار حمل می شود. در نتیجه در مقایسه با پانل های پیش ساخته 200 بار عمل حمل کمتر صورت می گیرد.

بعد از باز کردن قالب ها می توان مستقیما اقدام به رنگ کردن سطح بتنی دیوارها کرد. این امر باعث صرفه جویی هم در وقت و هم در مصالح می شود.

امکان کنترل کیفیت و تضمین کیفیت دقیق تر را فراهم می آورد.

عمر مفید طولانی‌تر سازه‌ها را تامین می‌کند.

هزینه های ساخت را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و امکان کنترل بهتر و پیش بینی دقیق تر هزینه ها فراهم می سازد.

زمان آماده سازی و تجهیز کارگاه را به حداقل می رساند.

مقاومت بیشتر سازه را در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله، توفان، آتش سوزی و انفجار تامین می کند.

آزادی و تنوع بیشتری برای طرح های معماری در پروژه های انبوه سازی فراهم می‌آورد.

در عین برخورداری از سرعت فوق العاده در اجرا، امکان اعمال بهتر برنامه زمان بندی را به سازنده می دهد.

با به حداقل رساندن نازک کاری، هزینه و زمان اجرای پروژه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

صنعتی بودن سیستم و تکرار مراحل اجرا امکان آموزش و تبدیل کارگران ساده به ماهر را در کوتاهترین زمان ممکن فراهم و مدیریت نیروی انسانی را تسهیل می کند.

اما باید تاکید کرد که گر چه این فناوری به لحاظ فنی در بطن خود تمام عناصر تعیین‌کننده در صنعتی کردن ساخت را دارد، ولی این عناصر فقط از طریق استقرار نظام کیفیت فراگیر شامل یک نظام ساخت یافته تضمین کیفیت و کنترل کیفیت که توالی ترتیب کار را با دقت دقیقه ها هدایت کند بهره ور می شود. در این سیستم با آمیزش دو عنصر فن آوری پیشرفته و مدیریت کیسون درکشور ونزوئلا در هر ساعت ۱ واحد و در هر ماه به طور متوسط ۶۰۰ واحد مسکونی ساخته شد و امروز کیسون این توان را دارد که با ظرفیت های مدیریتی خود و افزودن چند دست قالب سقف و دیوار، در صورت فراهم بودن بسترهای لازم، به رکوردی در حد احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در مدت یک سال در یک پروژه دست یابد.