05
ژوئن

آیا زیبایی ساختمان در قیمت آن تاثیر دارد؟

ذات انسان همیشه در جستجوی زیبایی ها بوده است.حال این زیبایی میتواند در ظاهر خود فرد باشد و یا در محیط اطراف و محل زندگی( مثل زیبایی ساختمان). این میل تا جایی ادامه دارد که هر کدام از ما به دنبال ایجاد یک محل زیبا و آرامش بخش برای زندگی خود هستیم. از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی در زمینه معماری و ساختمان سازی باعث شده تا بتوانیم درکنار ظاهر زیبا, مواردی مانند صرفه جویی در انرژی ساختمان و یا استفاده از مصالح سازگار با طبیعت را در کنار هم داشته باشیم. این موارد باعث شد تا تحولات فراوانی در دنیای ساختمان سازی, علی الخصوص در نما، ظاهروزیبایی ساختمان به وجود آید.

کشور ما از لحاظ تاریخچه در زمینه نما و طراحی زیبایی ساختمان بسیار غنی است.در طی سالیان دراز ایرانیان از گچ بری و آهک برای نماسازی استفاده میکردند. میتوان آثار به جا مانده از این معماری کهن را در ساختمان ها و مکان های با قدمت بالا, در شهرهای همچون تبریز, شیراز, اصفهان و بسیاری از عمارت ها و مقبره ها و دیگر بناهای قدیمی و تاریخی در جایجای ایران عزیزمان ببینیم.

ورودی ها را می توان یکی از عناصر مهم یک نما و زیبایی ساختمان دانست. و رودی ها مکانی هستن که افراد از محل خصوصیشان به محله زندگی خود وارد می شوند. اما به دلایل اقتصادی به مکان کم اهمیتی برای سازندگان تبدیل شده است. افراط و تفریط در ورودی های ساختمانها به راحتی قابل ملاحضه است. به طوری که گاهی در بعضی ورودی ها, ورود و خروج اتومبیل ها با ورودی افراد یکی می شود و راه باریکی برای تردد افراد پیاده در نظر گرفته می شود.از سوی دیگر گاهی هم آنقدر از تجملات بی رویه استفاده می شود که عملکرد زیبایی ساختمان را دگرگون میکند. طبقات همکف به دلیل اینکه کاملا در معرض دید هستند ازاهمیت بالایی برخوردارند. تراس ها چشم اندازهای جدیدی نسبت به فضاهای بیرونی برای ساختمانها ایجاد میکنند. لبه بام ها حد و مرز ساختمانها با آسمان است و از نظر چشمی بام انتهای نمای ساختمان است. بنابراین نباید لبه بام را بی تفاوت از دیگر قسمت های زیبایی ساختمان در آسمان رها کرد.
نمای بیرونی ساختمان ها, بخصوص نمای ساختمانهای اداری از لحاظ نورپردازی دارای اهمیت زیادی هستند. چراغ ها باید در قالب معماری نما طراحی شده باشند. اگر زیبایی ساختمان رو به خیابان و معابر عمومی قرار گرفته, باید بخش های پایینی نما از نورپردازی قوی تری نسبت به قسمتهای بالایی برخوردار باشد.لازم به ذکر است که این روش برای ساختمانهای مرتفع کاربرد دارد.
در کل نما در تمامی ساختمان ها یکی از مهم ترین اصل های معماری و دکوراسیون محسوب می شود. اهمیت نما در زیبایی ساختمان کمتر از دکوراسیون داخلی خانه نیست. اولین چیزی که هنگام ورود به ساختمان قابل دیدن است, نما و زیبایی ساختمان می باشد .میتوان گفت زیبایی ساختمان در خرید و فروش آنها نقش نسبتا مهمی را ایفا میکند و به همین دلیل است که سازندگان در ساخت زیبایی بیرونی ساختمان نسبت به داخل ساختمان حساسیت بیشتری نشان میدهند.

زیبایی ساختمان قسمتی از وجود یک ساختمان بوده و دقیقا اولین چیزی است که مردن و عابران با آن ارتباط برقرار خواهند کرد، زیرا بیشترین ارتباط از راه دیدن و چشم انجام خواهد گرفت و نمای ساختمان می تواند در یک گروه مردم را به خود جذب کند، اما نکته ی مهج این است که قیمت طراحی نمای ساختمان مناسب چه قدر است؟

 چگونه می توان یک نمای مناسب برای ساختمان انتخاب کرد؟ قیمت طراحی در میزان زیبایی نمای ساختمان تا چه میزانی تاثیر گذار است؟

این که یک معمار تا چه حدی قدرتمند است اثر هنری خلق شده خود را به عرصه نمایش بگذارد و دیگران به رقابت با آن دعوت کند یک اصل در طراحی محسوب می شود اما در این بین نکات ارزشمند دیگری از لحاظ زیبایی شناختی وجود دارد که باعث می شود تا هزینه ی طراحی نمای ساختمان متغیر بوده و میزان زیبایی آن نیز تغییر پیدا کند.

تخمین قیمت طراحی نمای ساختمان

با توجه به تنوع بسیار زیاد در زمینه طراحی نمای زیبایی ساختمان، در مروژه های مسکونی و تجاری سبک های مختلفی وجود دارد که تمامی این موارد بر روی قیمت طراحی تاثیر گذار خواه بود و می تواند در نتیجه هزینه طراحی زیبایی ساختمان را در انتها افزایش یا کاهش دهد‌.

زیبایی ساختمان میتواند مدرن، کلاسیک، ترکیبی یا سنتی  باشد و هر کدام از این طرح ها قیمت متفاوتی دارند و در نتیجه هزینه طراحی نمای ساختمان نیز برای هر کدام از این موارد متفاوت خواهد بود.

علاوه بر انواع مختلف طراحی نمای ساختمان، مواد استفاده شده در زیبایی ساختمان و همچنین ابعاد و متراژ نما نیز تاثیر مستقیم بر قیمت هزینه نمای ساختمان خواهد داشت و در کنار تمامی این موارد  شما باید هزینه اجرایی کار را نیز اضافه کنید.

در نتیجه می توان گفت که هزینه ی طراحی زیبایی ساختمان با توجه به عوامل گفته شده مجموعه ای از هزینه های اجناس استفاده شده، متراژ  ساختمان، نوع طرح و حق الزحمه کارگران است.

اما باید به یک نکته توجه کرد در بین عواملی که بر روی هزینه طراحی نمای ساختمان تاثیر خواهند گذاشت تنها مواد استفاده شده و دستمزد طراحی و پیاده سازی متغیر است در نتیجه شما می توانید برای تخمین هزینه طراحی زیبایی ساختمان خود با کارشناسات این حوزه مشورت کنید.

این مورد را از یاد نبرید که قیمت طراحی شما در هنگام فروش آن بسیار تاثیر گذار است زیرا زمانی که شما هزینه ای برای یک نمای مناسب دز نظر خواهید گرفت در آینده موجب خواهد شد تا کیفیت بهتری نصیب شما گردد و نیاز به ترمیم و بازسازی نمای ساختمانی نیست.

ممکن است در زمان حال با توجه به شرایط بازار قیمت طراحی بسیار ارزان تر از زمانی باشد که در آینده ممکن است صرف ترمیم آن نمایید در نتیجه هرچه زود تر نسبت به تخمین و بررسی هزینه طراحی نمای ساختمان خود اقدام نمایید بهتد است.

رعایت همین نکته ساده باعث خواهد شد که از خسارات ناشی از انتخاب نادرست نمای ساختمان یا فریب ارزان بودن هزینه طراحی نمای ساختمان در امان باشید و چه بسا باعث سود شما شود‌.

در این میان کمتر به بحث نمای ساختمان و رابطه آن با افزایش قیمت مسکن پرداخته شده است. نمای ساختمان رابطه تنگاتنگی با بازار مسکن دارد. در واقع این دو پارامتر به شدت بر روی هم تأثیر گذاشته و می توانند به هم کمک و یا به هم خیانت کنند.

یکی از مشکلاتی که در زمینه زیبایی ساختمان با آن مواجه هستیم، کیفیت نما است. این کیفیت از دو جهت قابل بررسی است؛ یک از نظر کیفیت مصالح ساختمانی نمای ساختمان که به کار گرفته می‌شود و دوم از منظر کیفیت نصب نمای ساختمان. هر کدام از این دو منظر کیفیت پایینی داشته باشند شاهد نوعی از نمای ساختمان بی کیفیت خواهیم بود.

اما رابطه زیبایی ساختمان با افزایش قیمت مسکن، در کیفیت نمای ساختمان پدیدار می شود. البته موارد دیگری نیز از این رابطه وجود دارد اما یکی از مهمترین آن ها کیفیت نما است. مشخص است که بالا رفتن قیمت مسکن باعث می شود تا سازنده بنا با مشاهده افزایش قیمت‌ها، که به تبع آن قیمت مصالح ساختمانی نماکاری نیز افزایش پیدا می‌کند، سعی در کاهش کیفیت نما از هر دو منظر بیان شده می نماید.

در واقع سازنده برای کاهش هزینه های ساخت ساختمان هم سعی می کند از نماکاران غیرحرفه ای استفاده کند تا قیمت ساختمان کاهش پیدا کند و هم بر سرعت کار می‌افزاید تا هزینه کمتری پرداخت نماید. همچنین استفاده از مصالح نما با کیفیت پایین‌تر در دستور کار وی قرار می‌گیرد. به همین علت است که با بالا رفتن قیمت مسکن باید به شدت نگران کاهش کیفیت نمای ساختمان باشیم.