01
ژوئن

تو چه خونه ایی خیالم راحته؟

یک ساختمان راحت چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟

اهمیت یک ساختمان راحت

خانه بعنوان مکانی امن و آرام است و خرید آن یکی از مهم ترین و بزرگ‌ترین رویدادهای زندگی بسیاری از ما می‌باشد چرا که از مرحله اجاره نشینی و نشت اقتصادی پا به دورانی گذاشته‌ایم که می‌توانیم زندگی خود را وسعت بیشتری دهیم. اما لازم است هنگام انجام این خرید مهم به نکات زیر نیز توجه نماییم تا پس از مدتی سکونت در آن منزل، دچار دل زدگی و بی میلی به واحد تحت تملک خودمان نشویم.

معیارهای اصلی خرید یک خانه خوب چه می باشد:

1.      خانه خوب می تواند عاری از هرگونه جانور موذی و گزنده باشد و بهترین راه رسیدن به این مهم، سم پاشی های دوره ای می باشد.

2.       ساختمان راحت حتماً دارای سیستم سرمایشی و گرمایشی به روز و کارآمدی باشد. به طوریکه در گرمای تابستان خنکی های کولر به تمامی اتاق ها برسد و در زمستان و روزهای سرد سال گرمای سیستم های گرمایشی هدر رفت و افت شدید مواجه نشوند.

3.       در بسیاری از خانه ها دارا بودن آسانسور بسیار حائز اهمیت می باشد به ویژه اگر تعداد طبقات آن بیش از 3 طبقه باشد. البته در نظر داشته باشید که در کنار آسانسور حتما می بایست پله های مناسبی نیز تعبیه گردد.

4.      اشتراکی نبودن خدمات مصرفی ساختمان از جمله آب، برق و گاز. هر چند در بسیاری از مجتمع ها کنتور برق مجزا می باشد اما اشتراکی بودن کنتور آب و گاز و عدم مدیریت صحیح مدیر ساختمان باعث می گردد که خانوارهای پر جمعیت از این مساله سوء استفاده نمایند و به ضرر افراد کم جمعیت تمام شود.

5.      اگر در طبقات بالای ساختمان ساکن می باشید حتما از فشار آب برای استفاده واحدهای طبقات 3به بعد مطمئن شوید.

6.      ساختمان راحت حتما نورگیری مناسبی داشته باشد به ویژه آشپزخانه و اتاق نشیمن که می تواند تاثیر بسیار زیادی در فیش برق شما داشته باشد.

7.      آشپزخانه فضای مناسب برای چیدمان وسایل شما از جمله از قبیل اجاق خوراک پزی، هود، فر، یخچال، ماشین لباسشوئی، ماشین ظرفشوئی و … را داشته باشد و حد المقدور یک میز ناهارخوری کوچک نیز در آنها جا گردد.

8.      عایق کاری های رطوبتی و صوتی در ساختمان سالم و کارآمد باشد و صدا و رطوبت را جایجا نکند.

سایر معیارهای یک ساختمان راحت چه می باشد:

9.      ساختمان راحت حدالمقدور بالکن داشته باشد چرا که بالکن هم خانه را بزرگتر شان می دهد و هم می تواند محل نگه داری پاره ای از اقلام خانه و خشک کردن لباس باشد.

10.  در نظر داشته باشید که مقدار هزینه شارژ ساختمان بصورت ماهیانه به خدمات و نظافت هایی که بصورت ماهیانه برای ساختمان اعمال می شود بستگی دارد و مسئول آن مدیر ساختمان می باشد. حتما پس از پرداخت این مبلغ از مدیر ساختمان فیش مورد نظر را تحویل بگیرید.

11.   وجود شوتینگ برای انتقال زباله‌ها از طبقات بالا بسیار خوب و عالی می باشد.

12.  واحدهای طبقه اول به جهت نزدیکی به پارکینگ و حیاط، معمولاً پر سر و صداتر و در ایام سرد سال نیز سردتر می‌باشند.

13.  ورودی ساختمان راحت ، راهروها، حیاط و سایر قسمت های مشاعی ساختمان راحت دارای آرامش نسبی و خوبی باشند و سر و صداهای مداوم مانع از آرامش و استراحت های شامگاهی نگردد. البته حالت ایده آل تعداد واحدها و درب‌های هر واحد در یک طبقه، یک تا دو درب (واحد) می‌باشد.

14.  درب‌های ضدسرقت برای ورودی ساختمان راحت  و واحد ها تعبیه شده باشد.

15.   ترجیحا سرویس بهداشتی و حمام در اتاق نشیمن نباشد و یا اینکه محل رفتن به آنها از میان واحد و محل تجمع مهمان های خانه نباشد.

16.  هرچه خانه خریداری شده مربع و مستطیل کامل باشند شکل چیدمان لوازم در آنها راحت تر و زیباتر خواهد بود

17.  اطمینان خاطر از اینکه مدیر ساختمان می تواند به تمامی وظایف خود جامه عمل بپوشاند و امورات ساختمان را به نحو احسنت انجام دهد، همچنین اینکه سایر واحدها با ایشان همکاری مناسبی داشته باشند.

بهبود کیفیت زندگی با ساختمانی هوشمند

هوشمند سازی خانه یا محل کار می تواند آرامش خاطر و بهبود کیفیت زندگی را به ارمغان آورد. این سیر هوشمند سازی دارای ابعاد گوناگون و حالت های مختلف است. افراد بنابر نیاز خود تصمیم خواهند گرفت که چه مواردی را هوشمند سازی نمایند.

داشتن مکانی امن و محلی برای آرامش دیگر سخت و غیر ممکن نخواهد بود. خانه هوشمند با امکاناتی متنوع و ابزارهای در اختیار می تواند این مکان امن را فراهم کند.

امکانات یک ساختمان راحتهوشمند

تکنولوژی خانه هوشمند راهی طولانی طی کرده و حالا بیشتر و راحت تر از همیشه کارهای روزمره ی ما را به صورت خودکار و اتوماتیک درآورده است تا زندگی سالم تری داشته باشیم و بیشتر به خودمان توجه کنیم. این تکنولوژی می تواند یک ابزار قوی در خود مراقبتی بوده و از طریق انجام خودکار هرچیزی (از بهبود جلسات مدیتیشن تا راحت تر کردن پخت غذا) مانند یک دستیار عمل کند.

شما می توانید تمامی کارهای روزانه ی مرتبط با سلامتی خود را تنها با اپلیکیشن هوشمند سازی و با استفاده از گوشی هوشمند خود انجام دهید.

آرام بخوابید و سرحال بیدار شوید

بیدار شدن سر صبح برای شما هم عذاب است؟ و یا شب ها برای به خواب رفتن ساعت ها کلنجار می روید؟ نور یکی از مهم ترین فاکتورها در داشتن عادت های صحیح خوابیدن است. بر اساس یک تحقیق انجام شده در وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا تابش نور مصنوعی شدید در شب می تواند ترشح ملاتونین (هورمون تنظیم کننده ی خواب) و در نتیجه، به خواب رفتن را مختل کند.

سیگنال های نوری که از طریق چشم دریافت می شوند، به بخشی از مغز اعلام می کنند که فضا روشن و هنگام روز است. این قسمت از مغز، ساعت بدن را با ساعات شبانه روز تنظیم می کند.

شاید سیستم روشنایی هوشمند کلید بیدار شدن از دنده ی راست باشد. نکته ی جالب درمورد روشنایی هوشمند این است که می توانیم از آن برای تصحیح ریتم و چرخه ی طبیعی خواب، داشتن خواب آرام و سرحال بیدار شدن به هنگام صبح استفاده کنیم. مثلا نور با رنگ های آرامش بخش مثل آبی باعث افزایش ملاتونین (هورمون تنظیم کننده چرخه خواب) و خواب بهتر و راحت تر می شود. رنگ های تحریک کننده مثل بنفش می توانند انرژی صبح را به بدن القا کنند و مناسب روز هستند.

لامپ هوشمند را می توان به همین منوال تنظیم کرد تا با توجه به ساعات شبانه روز، رنگ نور را به صورت اتوماتیک تغییر دهد. این لامپ ها طیف رنگ گسترده ای را شامل می شوند و محدودیتی برای انتخاب رنگ نور وجود ندارد.

با آرامش خیال غذا آماده کنید

وقتی که دیر از سرکار به خانه بازمی گردید، راحت ترین کار سفارش غذای حاضری و فست فود است. بعضی مواقع سفارش دادن غذای بیرونی بد نیست اما آماده کردن غذا قبل از رسیدن به خانه یک راهکار عالی برای خوردن غذاهای سالم و پس انداز پول است. وقتی غذاساز یا آرامپز را به پریز هوشمند متصل کنید و یا اگر خودِ این وسایل را هوشمند نمایید، امکان آن را خواهید داشت که از محل کار خود و با استفاده از گوشی هوشمند بر عملکرد آن ها و آماده شدن غذا کنترل داشته باشید. در این شرایط، وقتی از محل کار خود به خانه باز گردید، غذای خانگی و سالم تقریبا آماده است.