13
مارس

BMS (سیستم مدیریت ساختمان) و اینترنت اشیاء

سیستم مدیریت ساختمان (BMS) یک سیستم مبتنی بر رایانه با فناوری بالا است که برای نظارت و کنترل تجهیزات و امکانات روی ساختمانها نصب می شود. چند مثال برای تجهیزات اضافه شده در BMS به شرح زیر است:

• سیستم های تهویه مطبوع ،

• روشنایی ،

• سایه اندازی / روشنایی روز (وقتی قابل کنترل است) ،

• دهانه های احتمالی تهویه طبیعی و دستگاه های دیگر ،

• سیستم های قدرت،

• سیستم های آتش نشانی ،

• سیستم های امنیتی.

این سیستم یک سیستم اطلاعاتی مدیریت طراحی هوشمند پیچیده ، چند سطحی، چند منظوره ، بهم پیوسته و کامل است که نرم افزار و سخت افزار را با هم مخلوط می کند. نرم افزار نهادی است که مسئول ارتباط با شبکه فیزیکی و خرد اجزای برنامه است. از طرف دیگر سخت افزار محیط فیزیکی است ، هم دستگاه ها ، سنسورها ، محرک ها و هم محیط یا امکاناتی که دستگاه ها در آن قرار می گیرند.

چه در یک ساختمان بزرگ کار می کنید یا یک ساختمان اداری با اندازه متوسط ، به یک روش برای ردیابی و کنترل سیستم های مختلف آن نیاز دارید. به طور سنتی ، مدیران تاسیسات برای مدیریت گرمایش و سرمایش تأسیسات ، واحدهای کنترل هوا ، کنترل روشنایی و سایر عناصر اصلی ، به سیستم های مدیریت ساختمان (BMS) روی آورده اند که بعضاً به آنها سیستم های اتوماسیون ساختمان (BAS) نیز گفته می شود. سیستم مدیریت ساختمان برای کنترل سیستم های اصلی مصرف کننده انرژی در یک مرکز و همچنین تجهیزات آتش نشانی و ایمنی طراحی شده اند.

اجزای سیستم مدیریت ساختمان چیست؟

اکثر ساختمانهای قدیمی برای ترکیب سیستمهای مدیریت ساختمان باید مقاوم سازی شوند. امروز ، به ندرت پیش می آید که یک ساختمان جدید بدون BMS یکپارچه ساخته شود ، جایی که از روز اول تمام قابلیت ها در ساختمان گنجانده شده و اجزای آن توسط سیستم کنترل اصلی کنترل می شوند.

عملکرد اصلی سیستم های مدیریت ساختمان اغلب کنترل سیستم های تهویه مطبوع ، گرمایش و تهویه است ، اما عملکردهای دیگری نیز وجود دارد. اجزای اصلی سیستم مدیریت ساختمان و ویژگیهای اساسی آنها به شرح زیر است:

کنترل های دیگ بخار – یک دما را ثابت نگه دارید و در زمان های مشخص دیگها را روشن / خاموش می کنند.

HVAC، یک وضعیت هوای مشخص را با توجه به دما و رطوبت حفظ می کند. فن ها و دامپرها را کنترل می کند واحدهای کنترل هوای و فن کوئل را کنترل می کند.

کنترل روشنایی – مطابق با یک برنامه مشخص چراغ ها را روشن یا خاموش می کند.

کنترل توان الکتریکی – تجهیزات الکتریکی و مکانیکی هسته را کنترل و نظارت می کند.

گرمایش – سیستم را روشن و خاموش می کند. در یک نقطه ثابت دما را تنظیم می کند

تهویه – براساس کنترل های استاندارد تنظیم می کند.

امنیت و مشاهده – کنترل دسترسی ؛ نظارت و تشخیص نفوذ را بررسی می کند.

سیستم اعلام حریق – سیستم کنترل دود ؛ مکان های فعال هشدار را بررسی می کند

آسانسور — نمایشگر فیلم آسانسور ؛ سیستم وضعیت را در بر دارد.

لوله کشی و نظارت بر آب – جریان هیدرولیکی را تشخیص می دهد. دریچه ها را به طور خودکار باز یا بسته می کند انحرافات دما را کنترل یا مشاهده می کند.

بسیاری از سیستم های مدیریت ساختمان دارای قابلیت ها و ویژگی های اضافی هستند. برخی حتی می توانند به طور خاص برای خود تأسیسات طراحی شوند. به طور معمول در این نوع سیستم ها از ترکیب سخت افزار و نرم افزار برای نظارت و مدیریت استفاده می شود ، از جمله سرور مرکزی یا سرورها ، ایستگاه های مانیتورینگ و حسگرهای از راه دور و همچنین نرم افزاری که به شما امکان تعامل با سیستم را می دهد.

مزایا و معایب سیستم مدیریت ساختمان

اگر می خواهید در BMS سرمایه گذاری کنید یا نکنید یا به دنبال یک راه حل جایگزین برای ساختمان خود هستید ، در اینجا مواردی وجود دارد که باید به آنها فکر کنید.

ز جمله مزایای BMS عبارتند از:

به شما امکان این را می دهد زبانه های نزدیک را روی آن نگه دارید و از عملکرد مناسب آن اطمینان حاصل کنید ، از پرهزینه ترین تجهیزات شما محافظت می کند.

این کار مدیریت تسهیلات شما را ساده می کند ، دسترسی و کنترل هر منطقه از عملیات ساختمان شما را آسان می کند.

این به ساختمان شما کمک می کند تا از طریق برنامه ریزی خودکار و کنترل های خاص ، مقرون به صرفه تر عمل کنید.

برخی از اشکالات احتمالی عبارتند از:

سیستم های مدیریت ساختمان گران هستند ، گاهی اوقات صدها هزار دلار در ابتدای کار علاوه بر هزینه های مکرر بالا برای عملیاتی نگه داشتن آن ، هزینه دارند.

محدودیت در داده های ارائه شده به شما در دستیابی به حداکثر صرفه جویی در انرژی و کارایی عملیاتی کمک نمی کند.

با استفاده از آنها ممکن است برخی از تجهیزات کوچکتر را که فرصت صرفه جویی هزینه در آنها را دارید را از دست بدهید.

BMS ها سیستم های متفاوت و سیلندری هستند که به طور مشترک کار نمی کنند.

یک گزینه بهتر: مدیریت پیشرفته ساختمان با اینترنت اشیا

امروزه راهی بهتر از سیستم مدیریت ساختمان برای مدیریت ساختمان شما وجود دارد: یک سیستم جمع آوری ، نظارت و کنترل پیشرفته داده که توسط اینترنت اشیا (IoT) امکان پذیر است.

راه حل های اینترنت اشیا مانند سنسورهای هوشمند ساختمان امکان جمع آوری اطلاعات دقیق راجع به هر جنبه از ساختمان شما – بزرگ یا کوچک – را فراهم می کند که به شما سطحی از دید را می دهد که با BMS نمی توانید به راحتی مشاهده کنید.

به عنوان مثال ، به جای فقط حفظ دما ، می توان حسگرهای اینترنت اشیا را بر روی تجهیزات HVAC قرار داد تا ناهنجاری های عملکرد آن را تشخیص دهد (به عنوان مثال ارتعاش بیش از حد) ، و شما را از مشکلات قبل از وقوع خرابی پرهزینه آگاه می کند. با نظارت بر استفاده از انرژی در زمان واقعی ، شما برای عملکرد دقیق چراغ ها و تجهیزات کم مصرف داده های عملی تری دارید ؛ برای جلوگیری از اتلاف زیاد ، الگوهای استفاده خود را تغییر دهید. و بهبود عملی برای کاهش مصرف انرژی خود انجام دهید.

تاکتیک هایی از این دست می تواند به شما کمک کند تا 30 درصد از مصرف انرژی خود را کاهش دهید.

اینترنت اشیاء، سیستمی به‌هم‌پیوسته از تجهیزات رایانه‌ای، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتال، اشیاء، حیوانات یا افرادی است که با شناسه‌های منحصربه‌فرد (UID) هویت یافته‌اند و از قابلیت انتقال داده‌ها روی یک شبکه بدون نیاز به تعامل انسان-با-انسان یا انسان-با-رایانه برخوردار هستند.

یک شیء در اینترنت اشیاء می‌تواند انسانی باشد که یک دستگاه پایش قلب در بدنش نصب شده است؛ یا دامی با یک ترانسپوندر  بیولوژیک، یا خودرویی که با حسگرهای تعبیه‌شده در آن، راننده را از فشار کم لاستیک‌ها آگاه می‌کند یا هر شیء طبیعی یا انسان‌ساخت دیگر که می‌تواند با اختصاص یک آدرس IP داده‌ها را روی یک شبکه انتقال دهد.

امروزه، سازمان‌ها در صنایع و کسب‌وکارهای گوناگون، به‌‌شکلی فزاینده‌ از قابلیت‌های اینترنت اشیاء بهره می‌گیرند تا کارآمدتر و اثربخش‌تر عمل کنند؛ آنها با بهره‌مندی از دستاوردهای اینترنت اشیاء، به درکی بهتر و شایسته‌تر از مشتریان‌شان دست می‌یابند و می‌توانند خدماتی بهینه‌تر به آنها ارائه کنند. اینترنت اشیاء فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌‌گیری را در سازمان بهبود می‌بخشد و ارزش کسب‌وکار را به‌شکلی چشمگیر افزایش می‌دهد.