13
مارس

ساختمان هوشمند چیست؟

اولین بناهای ساخته شده، پناهگاه های بدوی ساخته شده از سنگ، چوب، پوست حیوانات و سایر مواد طبیعی بوده است. در حالی که آنها به سختی به فولاد و شیشه ای که یک افق مدرن شهر را تشکیل می دهند شبیه نیستند ، اما این ساختارهای اولیه همان هدف را داشتند – ایجاد یک فضای راحت برای افراد داخل آنها. ( تا بالاترین آن که ساختمان هوشمند می باشد )

امروزه ساختمانها اتصالات پیچیده ای از ساختارها ، سیستم ها و فناوری هستند. با گذشت زمان ، هر یک از اجزای داخل ساختمان توسعه یافته و بهبود یافته است ، به صاحبان ساختمان های امروزی این امکان را می دهد که سیستم های روشنایی ، امنیت ، گرمایش ، تهویه و تهویه مطبوع را به طور مستقل انتخاب کنند ، گویی که یک سیستم سرگرمی خانگی را در کنار هم قرار می دهند.

اما صاحبان ساختمان امروز شروع به نگاه کردن به خارج از چهار دیوار می کنند و تأثیر ساختمان خود را بر روی شبکه برق ، مأموریت سازمان خود و محیط جهانی در نظر می گیرند. برای رسیدن به این اهداف ، فقط کافی نیست که یک ساختمان شامل سیستم هایی باشد که راحتی ، نور و ایمنی را فراهم می کنند. ساختمانهای آینده باید قطعات مختلف را به روشی یکپارچه ، پویا و کاربردی به هم متصل کنند. این چشم انداز ساختمانی است که همزمان با به حداقل رساندن هزینه انرژی ، پشتیبانی از یک شبکه الکتریکی قوی و کاهش تأثیرات زیست محیطی ، یکپارچه مأموریت خود را انجام می دهد.

ساختمان های هوشمند خدمات ساختمانی مفیدی ارائه می دهند که باعث می شود تا ساکنان با کمترین هزینه و تأثیرات زیست محیطی بر چرخه عمر ساختمان ، تولید کنند (به عنوان مثال نور ، آسایش حرارتی ، کیفیت هوا ، امنیت فیزیکی ، سرویس بهداشتی و بسیاری دیگر). دستیابی به این چشم انداز مستلزم افزودن هوش از ابتدای مرحله طراحی تا پایان عمر مفید ساختمان است. ساختمانهای هوشمند در حین کار از فناوری اطلاعات برای اتصال انواع مختلف زیر سیستم که معمولاً به طور مستقل کار می کنند ، استفاده می کنند تا این سیستمها بتوانند اطلاعات را برای بهینه سازی عملکرد کل ساختمان به اشتراک بگذارند. ساختمانهای هوشمند فراتر از تجهیزات ساختمان در چهار دیواری خود هستند. آنها به شبکه برق هوشمند متصل و پاسخگو هستند و با اپراتورهای ساختمان و ساکنان ارتباط برقرار می کنند تا آنها را با سطوح جدیدی از دید و اطلاعات عملی توانمند کنند.

ساخت و ساز های امروزی وارد عصر جدیدی شده اند و دیگر به خانه و دفاتر تنها به عنوان یک سرپناه نگاه نمی کنند که قرار است فقط در آنها گرم شویم و یا از باد و طوفان در امان باشیم. به لطف پیشرفت های اخیر در عرصه های مختلف امروزه نه تنها می توان خدمات مورد نیاز ساکنان و استفاده کنندگان یک ساختمان را به آنها ارائه داد بلکه می توان این کار را در حالی انجام داد که ساختمان با کمترین هزینه به یک ساختمان فوق کارآمد تبدیل شود و همچنین اثرات زیست محیطی آن نیز در طول عمر ساختمان به حداقل برسد.

این تعادلی است که کلید پیشرفت کار در بازار خواهد بود. عصر ساختمان هوشمند اینجاست.

اما ساختمان هوشمند چیست؟

در ابتدایی ترین حالت ، یک ساختمان هوشمند ساختاری است که با استفاده از فناوری اطلاعات راجع به آنچه در ساختمان می گذرد بین سیستم ها به اشتراک بگذارد تا عملکرد ساختمان بهینه شود. سپس از این اطلاعات برای اتوماسیون فرآیندهای مختلف ، از گرمایش و تهویه هوا گرفته تا امنیت استفاده می شود.

هزینه های سربار ساختمان برای هر مالک / کاربر ساختمان هزینه قابل توجهی است. با این حال ، گرچه اینها هزینه های ضروری است، اما سطح این هزینه ها اغلب بی فایده است زیرا به صورت هوشمندانه اعمال نمی شود. بنابراین ، ممکن است در مکانهایی که بلا استفاده می شوند یا در مکانهایی که گرم نیستند ، چراغ روشن باشد. انگیزه اصلی ساختمان هوشمند این است که از این نوع استفاده بی رویه از انرژی و منابع جلوگیری کنید ، هم برای کاهش هزینه و هم به منظور بهبود بهره وری انرژی.

ویژگی های اصلی ساختمان های هوشمند

سیستم ها به هم متصل هستند

اساسی ترین ویژگی یک ساختمان هوشمند این است که سیستم های اصلی درون آن به هم پیوسته اند. بنابراین ، کنتورهای آب ، پمپ ها ، هشدار دهنده های آتش ، برق ، روشنایی و غیره همه به هم متصل هستند. این همان چیزی است که یک ساختمان را “هوشمند” می کند – توانایی سیستم های درون آن برای تعامل با یکدیگر.

استفاده از سنسورها

حسگرها جزئی جدایی ناپذیر از ساختمانهای هوشمند هستند و نقش مهمی در جمع آوری داده ها برای اطلاع از تصمیمات در مورد محل تخصیص منابع دارند. بنابراین ، به عنوان مثال ، شمارنده های رد پا می توانند در ساختمان ادغام شوند تا اطلاعاتی راجع به مکان افراد در ساعات مشخصی از روز و مناطقی که دارای ترافیک بالا هستند ، ارائه دهند.

اتوماسیون

اطلاعات توسط سیستم هایی که در یک ساختمان هوشمند مستقر شده اند جمع آوری و تحلیل می شوند  مهم این است که این کار به طور مداوم و در زمان واقعی انجام می شود. این نظارت مداوم امکان تنظیم خودکار را فراهم می کند که می تواند شرایط را در کل ساختمان کنترل کند.

داده ها

ساختمانهای هوشمند حجم زیادی از دادههای ارزشمند راجع به کاربرد خودشان تولید می کنند ، کاری که ساختمانهای معمولی به سادگی انجام نمی دهند.

نمونه ساختمان هوشمند

برای نشان دادن اینکه چگونه می توان از ویژگی های ساختمان هوشمند به صورت واقعی استفاده کرد ، شبکه ملی نشان می دهد که چگونه سنسورها برای ارائه گزارش در مورد سطح اشغال استفاده شده اند. این امر به آنها امکان اندازه گیری میزان استفاده و ظرفیت در ساختمان را می دهد و به حمایت از یک استراتژی فضای کاری هوشمندتر کمک می کند.

دانشگاه فناوری ، سیدنی ، با استفاده از فناوری خودکار ساختمان هوشمند در بخش آموزش ، کنترل تهویه مطبوع را با یک سیستم رزرو اتاق هماهنگ می کند. این به صرفه جویی قابل توجه در هزینه های تجاری کمک می کند زیرا تهویه هوا فقط هنگام استفاده از اتاق باید فعال شود.

مزایای ساختمان های هوشمند

آنها باعث بهره وری بیشتر ساکنان می شوند.

کیفیت هوا ، راحتی جسمی ، امنیت ، سرویس بهداشتی ، روشنایی و حتی دسترسی به فضای اتاق و فضا می تواند در سطح بهینه ارائه شود تا ساکنان بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند.

کاهش مصرف انرژی.

ساختمان های هوشمند کم مصرف تر و مقرون به صرفه تر هستند.

پایان حدس و گمان

استفاده از سنسورها و دوربین ها اطلاعات دقیقی در مورد نحوه استفاده از ساختمان فراهم می کند که می تواند به تصمیم گیری دقیق تری تبدیل شود. با استفاده از داده های واقعی ، می توان از فضا استفاده کرد ، زیرا ساختمان به طور خودکار هوش زنده را ایجاد می کند.

صرفه جویی عملیاتی قابل توجه در هزینه ها

این شامل صرفه جویی هایی است که می تواند از نظر هزینه های روزمره و تعمیر و نگهداری تجهیزات انجام شود. همچنین به صرفه جویی بالقوه ای که با شناسایی منابع کم استفاده شده و پتانسیل رشد در فضاهای بلااستفاده ارائه می شود ، گسترش می یابد.

حفاظت اطلاعات

تجهیزات ، مانند سنسورهای حرارتی ، داده ها را بدون استفاده از تصاویر قابل شناسایی از کارمندان یا مردم اندازه گیری می کنند.

پیاده سازی سیستم های هوشمند در داخل ساختمان از مزایای بسیاری برخوردار است ، از صرفه جویی در هزینه تا بهبود اعتبار سازگاری با محیط زیست. امروزه ساختمان های هوشمند نسبتاً جدید هستند اما با توجه به مزایای گسترده ای که ارائه می دهند ، به زودی به یک امر عادی تبدیل می شوند.